Wednesday, June 15, 2011

Bila Wang Menjadi Virus



Yang bulat tak datang bergolek.
Yang pipih tak datang melayang.
Semua orang tahu.

Ini yang buat aku rimas. Oleh sebab aku dah rimas sangat, maka aku block sekumpulan kecil pembawa anasir yang tak berapa best dalam Facebook aku.

Anasir-anasir yang selalu mentagkan aku dan mungkin juga rakan-rakan lain, dengan pelbagai dakyah dan kata-kata manis yang antaranya berbunyi :

~ANDA MAHU WANG YANG BANYAK?

~HANYA DUDUK DAN ONLINE, WANG AKAN MENGALIR KEPADA ANDA
dan bla, bla, bla...

Aku hargai niat yang ingin membantu aku menjadi kaya macam tu, duduk goyang kaki, online 24 jam lepastu dapat duit berkepuk-kepuk. Siapa yang tak mahu? Alhamdulillah Allah kurniakan rezeki melimpah-ruah kepada mereka dengan cara itu. Siap tunjuk bukti betapa banyaknya duit yang berbukit-bukit.

Tapi, terima kasih banyak-banyak ya. Tak semua orang mempunyai kemahiran untuk duduk saja macam itu. Aku di antaranya.

Sebab aku tahu, rezeki tak akan datang dengan sendiri. Sedangkan Nabi s.a.w pun berusaha sejak umur kanak-kanak. Kerjanya sebagai pengembala kambing yang bersusah payah di terik mentari. Kemudian bila dewasa pula berdagang sebagai pekerja upahan Saidatina Khadijah. Mengheret sang unta dan barang-barang dagangan ke sana - sini.

Oh, aku rasa isi itu cukup relevan.

Dan aku bukan marah pun. Syaitan suka orang yang marah-marah. Aku tak mahu syaitan sukakan aku. Lagipun bila marah-marah, kita akan berpeluh. Aku tak suka peluh, sebab bila berpeluh, sebagai perempuan hormon wangi asli dari tubuh yang dipanggil feromon akan terganggu. Bila feromon terganggu, nanti tak wangi. Bila tak wangi, suami tak suka. See...dah tersasar dari topik.

Cuma aku tak suka.

Sebab tu, aku block segelintir nama yang aku rasa mengganggu wall aku. Minta maaf banyak-banyak. Aku dah PM Inbox nama-nama tersebut, mulanya aku ingatkan mereka ini, dengan bahasa yang halus dan sungguh berbudi (sumpah) supaya tolong jangan tag aku dengan perkara-perkara itu.

Mesej tak berhasil. Aku kian galak ditagkan.

Ok. Aku PM Inbox kali kedua. Dengan bahasa yang lebih lembut. Susah rupanya nak fahamkan orang, jangan buat onar di dinding ku. Tak berkesan juga.

Sekali lagi, aku PM Inbox. Kali ini sangat mudah. Aku minta mereka maafkan salah dan silap aku. Lepas tu aku mulakan operasi memblock. Supaya wall aku bersih dari virus wang yang membiak-biak ini.

Aku tahu, mereka ini tak kisah pun aku block sebab banyak lagi peluang untuk mentag orang lain. Lagipun bukankah rezeki mereka sentiasa ada walaupun dengan hanya ber-online?

Semoga Allah menambahkan dan memberkati setiap rezeki yang kita perolehi. Tapi tolong jangan tag aku lagi. Serius rimas.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...