Friday, June 17, 2011

Blog atau Diari

Blog dan diari.
Kedua-duanya adalah medan penulisan.

Ok, bukan.

Blog.
Kita tekan keypad. Tak tulis, kan?

Diari.
Kita tulis dengan tangan sendiri.

Konsepnya sama. Keduanya medium untuk mencurahkan idea dan isi hati.

Bezanya diari adalah hak peribadi. Sangat peribadi. Kita boleh menulis apa saja. Tak siapa boleh marah kita tulis apa dalam diari sebab diari terlalu peribadi untuk ditatap oleh mata yang lain, selain mata kita sendiri. Kita menjaga diari kita dengan sangat berhati-hati. Kita simpan rapi. Ada sesetengah diari, eksklusif berkunci. Kita tak mahu ada orang lain yang membaca diari kita sebab ia rahsia hati kita. Dan kita tak mahu orang lain terjumpa diari kita, kan? Hanya kita dan diari.

Aku ingat lagi ada kes saman-menyaman, sebab diarinya dibaca orang lain. Macam tu sekali.

Blog pula, memang ramai yang tulis itu blog peribadi.
Peribadikah?
Memang blog itu, kita punya. Tapi dah nama pun blog, semua orang boleh jumpa. Dan blog, kita suka kalau orang jumpa blog kita. Orang baca blog kita. Kita buat blog dan menulis diblog supaya orang baca. Kalau ada yang kata, tak mahu orang baca blog dia sebab blog tu blog peribadinya, bohong lah... Abis kalau tak mahu orang baca, kenapa masih mencatat di dalam blog? Faham tak makna blog? Tekan satu dua ayat dekat google, orang pasti terjumpa blog tu. Tak banyak pun sikit. Macam blog aku ni. Muehehe....
Kalau tak mahu orang jumpa apa yang kita tulis, baik tulis dalam diari jewww...

Makanya aku tak faham lah ada sesetengah orang yang ada blog ni.. Tulis merapu-meraban, letak gambar bukan-bukan.... Lepastu publish dekat blog. Nama pun blog. Aku ulang lagi, nama pun blog. Dah sah-sah orang lain akan baca. Bila dah baca, sah-sah juga ada yang akan bagi komen (walau tak banyak ~ macam blog aku ni juga lagi...muahaha ~ ). Sah-sah ada yang suka dan ada yang tak suka dengan apa yang kita tulis. Tapi kita anggap itu hak dan idea peribadi kita.

Peribadikah, kalau kita sendiri yang tekan butang berwarna oren yang bertulis "publish post" tu?

Yang boleh terima teguran dan komen, itu baik lah. Tabik spring.

Yang jenis tak mahu terima teguran dan komen... Aku biasa baca dan dengar jawapan yang diberi macam ini.

 "Blog ni dah kira macam diari aku.. aku tulis apa yang aku suka.."
"Ikut suka aku lah, blog aku...Itu hak peribadi aku"
"Siapa suruh kau baca...aku buat blog bukan nak tunjuk kat orang"
"Yang kau pergi baca tu kenapa...aku tak suruh kau baca pun.."
"Kalau tak suka jangan la baca.."

(Ok yang last tu boleh diterima juga)

Aku tak pernah dengar lagi kes blogger saman pembaca. Sebab pembaca ni jumpa blog dia dan baca. Ada ke? (Kalau ada, mungkin aku yang tak tahu kot). Tapi ada banyak kes, pembaca saman blogger.

Kesimpulannya,
Antara blog dan diari kedua-duanya memang tak sama.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...