Tuesday, November 8, 2011

Di Sebalik Wajah



#1. "Kenapa orang tu tutup muka dia, Mama?" Tanya seorang budak kepada ibunya sambil menunjuk-nunjuk ke arah aku. 
"Dia malu muka dia tak cantik kot" Emak budak itu selamba saja menjawab begitu sambil tersenyum-senyum kepada anaknya. 
Aku rasa waktu itu, mahu je aku tanggalkan niqab dan bandingkan muka aku dengan muka si  emak itu. Heh, patut ke tak patut? *Geram*

#2. "Eeeeeeeeee... Hantu KumKum la ibuuuu..." seorang budak kecil dalam troli shopping terjerit-jerit ke arah aku. Ibunya memalingkan muka untuk melihat aku. "Ha tu la, duduk diam-diam nanti dia ikut balik rumah. Nak?" Jawab emak budak itu. 
Aku tersenyum sendirian di sebalik niqabku. Kasihan. Bukan kasihan pada diri kerana dikata hantu, tetapi kasihan kepada si ibu kerana tidak bijak memberi ilmu kepada anak. Kan?

#3. "Korang yang tutup-tutup muka ni, tak lemas ke? Macamana korang bernafas ye?".
Aku mengetap bibir. " Habis tu, orang yang bertopeng ke masquerade party tu semua mati lah sebab tak boleh bernafas ye?" Jawabku semula.

#4. "Dah berbalut mukanya, macamana you all yang pakai purdah ni makan?"
Dalam banyak-banyak benda, soal makan juga yang kamu fikirkan? 
"Ini atas niat pemakaian itu sendiri. Muka bukannya aurat, niqab ini tujuannya untuk melindungi. Atas kebenaran suami, waktu makan saya tanggalkan pinnya. Dah habis makan, pin lah semula. Sesetengah orang, makanlah dari bawah niqab tu....tak ada masalah pun..."

#5. "Elehhh....tak payah la nak bertutup-tutup sangat, kat sini mana ada ribut pasir...kih kih kihhh...." Sekumpulan kakak-kakak dengan lipstik merah menyala dan ber-eye shadow biru ketawa-ketawa mengusikku. 
Aku memandang kakak-kakak itu. "Tak apalah, tak ada ribut pasir pun boleh pakai....lagipun kalau dah bertutup macam ni, orang lain pun tak perasan la kalau lisptik yang kita pakai tu ada terlekat dekat gigi...merah je...kan tak cantik....." 
Aku berlalu sambil tersenyum-senyum juga, tapi senyumanku terlindung di sebalik helaian niqab yang melindungi muka aku. Puas hati. Hemmm....tak jahat kan?

#6. "Muka you kan bertutup macam ni, daripada you beli gloss ni, orang tak nampak, better you beli maskara ke, eyeliner ke... Barulah terserlah mata you.." kata seorang jurujual yang cantik di kaunter sambil mengacu-acu dua batang eyeliner ke mukaku. 
Aku tarik nafas dalam-dalam. "Ohh....tak apa lah.... Saya nak gloss ini je..."
"Ooo... ha kalau macam tu, beli lah maskara ni sekali..." kata perempuan cantik itu lagi. "Buat eyelash you nampak sangat melentik dan buat mata you jadi cantik...."
"Tak pe, tak pe....Gloss ni saya pakai dalam rumah je, pakai untuk asben. Bukan nak bagi orang tengok pun"

********************************

Macam-macam pandangan orang terhadap perempuan yang berniqab. Macam satu kesalahan pula kalau kita memakainya. Yang peliknya, kalau perempuan yang pakai seksi-meksi tak ada pula orang nak pandang pelik. Memang pelik, kan.

Pernah sekali, aku lalu di hadapan sekumpulan remaja. Siap diorang tutup hidung bila aku melintas. Aku pun berhentilah depan diorang. Perlahan-lahan seorang dari mereka lepaskan nafas sambil senyum-senyum pada aku.
"Wei korang, kakak ni wangi laa....tak de bau pun..." 
Semua kawan-kawannya yang lain pun melepaskan nafas masing-masing.
"Sori kak, selalunya orang yang berpurdah macam ni baunya tak hengatt hapaknya.... Kami ingat akak pun macam tu... Rupanya akak tak.." Remaja berbaju Adidas bersuara mewakili teman-teman yang lain. "Sori ye kakkkk....."


Ada sekali juga, aku sedang melintas jalan untuk ke pondok bas, menunggu suamiku datang menjemput. Memang aku sedar banyak mata yang memandang kelat kepadaku waktu itu, lelaki dan perempuan. Agaknya ada Non-Muslim di situ yang tertanya-tanya mengapa aku berpurdah.  Aku terdengar nipis-nipis seorang perempuan cuba menerangkannya di akhir-akhir ayat.
"Orang moden dah tak pakai macam ini, ini orang dulu-dulu je.... Selalunya yang jenis duduk saja di rumah, ha, diorang pakai macam tu..."
Lelaki Non-Muslim itu menganguk-angguk. "Ooo jadi yang macam tu old fashion la?" Sambil mengerling ke arah aku.  "Kalau moden pakai macam awak ni?" Giliran perempuan itu pula mengangguk. "Selalunya diorang ni belajar tak tinggi.." Sambungnya dengan suara yang nipis-nipis, takut aku dengar agaknya. 

Dengan takdir Allah Taala, tiba-tiba telefonku berbunyi dan aku pun menjawabnya. Lama juga, dalam 10minit aku berbual di telefon. Usai berbicara di telefon, aku perasan lelaki Non-Muslim itu pandang-pandang aku, kemudian pandang-pandang perempuan tadi. Sambil perempuan tadi buat-buat tak nampak dan membelek-belek jam di tangannya. Lelaki itu senyum dan mengangguk padaku.

Baru aku teringat, aku berbual dalam Bahasa Inggeris dan Arab campur sikit Bahasa Melayu tadi dalam telefon. Sebab itu panggilan dari suamiku. Di sebalik niqabku, aku senyum. Lebar.












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...