Thursday, February 24, 2011

Angau, Langau Dan Tungau


Angau

Maksud dari segi bahasa ialah
"Terbayang-bayang dan teringat-ingat atau terkenang-kenang. Terlalu merindu."

Maksud dari segi lughah ialah
"Mengingati sesiapa... *sesuatu? ...mustahil..* sepanjang masa tanpa mengira keadaan."

Pendek kata, makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah....asyik nampak muka dia je...asyik tertanya-tanya apa dia buat, pakai baju apa, dah makan ke, dah itu ke, dah ini ke... Buat apa pun, kat mana-mana pun asyik nampak dia je...walau kat toilet sekali pun!



                                                                           Langau

Ini merupakan sejenis binatang dalam kumpulan serangga. Rupa parasnya ada lah iras-iras macam lalat sikit, tapi besar lagi saiznya dari lalat. Warnanya hijau lumut. Langau ni mengeluarkan bunyi yang amat annoying dan menjengkelkan, membuatkan hati sakit rasa macam..macam... *tak tau nak cakap macam apa*  marah sangat lah...  Ada jugak perumpamaan yang umpamakan kalau orang suka buat bising, pot-pet pot-pet cot-cet cot-cet dia sama lah macam langau. Hehehee...setuju.



                                                                              Tungau

Tungau adalah sekelompok haiwan kecil berkaki lapan yang menjadi anggota superordo Acarina. Tungau bukanlah kutu dalam pengertian ilmu haiwan walaupun sama-sama berukuran kecil *ramai yang anggap tungau dan kutu adalah sejenis makhluk yang sama, sebenarnya salah tu yea* Sebenarnya kutu yang betul-betul kutu merupakan kumpulan serangga (insects), tungau pula lebih kurang mirip labah-labah dilihat dari susur galur keturunannya. hehe...*ye ke pun?*  Tak nampaklah kecik sangat, dah tengok dalam gambar zoom baru nampak. Kalau kena gigit memang gatal sangat, garu pun tungau tak hilang...buat sakit + luka kulit je.  Tungau yang selalu gigit orang memang kecik extra kecik, warna merah.... Cara nak buang tungau senang je kalau ikut petua orang dulu-dulu... Kasi tenyeh tempat yang kena gigit tu dengan tangkai daun sirih. Gerenti tungau tu keluar dari situ lepastu bolehlah picit tungau tu sampai mati... 


***********************


Angau, Langau dan Tungau tidak sama dengan Sengau mahupun Bangau. Sengau ialah masalah sistem lelangit yang tidak normal terjadi sejak peringkat fetus manakala bangau ialah sejenis burung berleher panjang yang menyalahkan ikan sebab dia kurus.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...