Wednesday, June 15, 2011

Rahsia Di Sebalik Ciptaan



Rahsia asal-usul kejadian manusia, di mana permulaannya Nabi Adam s.a.w dijadikan dari tanah. Bukan sembarangan tanah, sebaliknya pelbagai jenis tanah dari pelbagai pelusuk dunia dihimpun dalam satu penciptaan. Besarnya kuasa Allah Swt dalam menyampaikan simboliknya rahsia kejadian Nabi Adam.

Namun manusia,  seringkali alpa dengan nikmat yang Allah beri.

Allah memberikan kita kepala, bukan untuk dihentak pada dinding bila dilanda musibah. Di situ letaknya akal. Fikirlah jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah.
Kepala Nabi Adam dicipta dari tanah Baitul Maqdis, ia menjadi tempat letaknya akal fikiran, kecerdasan, ilmu dan ucapan.

Telinga yang kita miliki, acapkali disalah guna. Kita menggunakannya untuk mendengar gosip-gosip dan kisah-kisah manusia lain, juga untuk melayan bunyi-bunyian yang lagha'.
 Kedua telinga Nabi Adam dicipta dari tanah Thursina, maka kedua telinga itu sebenarnya tempat menerima nasihat.

Allah mengurniakan kita dahi. Bukan hanya sebagai pelengkap wajah. (Oh, bayangkan wajah tanpa dahi....?)
Dahi Nabi Adam a.s. dicipta dari tanah Iraq, untuk bersujud kepada Allah Swt. 

Allah sukakan keindahan. Wajah yang Allah beri, itu amanah untuk kita menjaganya supaya sentiasa cantik dan indah. Ya, cantik itu subjektif. Setiap manusia itu cantik dengan caranya sendiri.
Wajah Nabi Adam a.s. dicipta dari tanah syurga, maka wajah tersebut menjadi tempat kecantikan dan ketampanan.

Gigi yang Allah beri, jagalah ia sebaiknya. Jangan biar kuning dan berkarat. Hilang cantik dan hilang hensemnya. Kikiki.. *gelak sikit*
Sebaik-baik penjagaan gigi adalah dengan kayu sugi. Itu sunah Nabi yang kita semua tahu, namun dek kemodenan kita makin meninggalkannya kerana mengejar pelbagai jenama. Bersihkan gigi supaya nafas tak berbau.
Dan tak perlulah kot nak letak gigi berlian ke apa..Itu trend sekarangkah? Manusia memang pelik.
Gigi Nabi Adam a.s. dicipta dari tanah telaga al-Kautsar, tempat letaknya kemanisan.

Tangan yang kita ada, kalau pasangan bercinta seringkali guna untuk berpegang-pegangan. Dah tahu itu haram kan. Masih nak buat juga. Betullah, yang terlarang itu godaan. Tapi cubalah jaga batasan. Kalau blogger pula, tangan yang ada tu tak lain tak bukan nak taip blog lah. Taiplah, tapi jangan merapu tak tentu arah. Itu dah dikira menyalahgunakan nikmat.
Tangan kanan Nabi Adam dicipta dari tanah Ka’bah, supaya tangan kanan itu menjadi tempat berkat, bantuan, mencari ma’isyah, dan memberikan pemberian.

Tangan kirinya dicipta dari tanah Persia, maka tangan kiri tersebut sebagai tempat bersuci dan istinja’.

Perut adalah nikmat. Perut juga kalau tak dijaga, boleh menjadi sarang penyakit. Banyak makan boleh mendatangkan mudarat. Pilihan terbaik adalah yang halal dan tayyiba. Hidup bukan untuk makan, sebaliknya makan untuk meneruskan hidup.
Perut Nabi Adam di­cipta dari tanah Khurasan, maka perut itu sebagai tempat untuk merasa erti kelaparan.

Semua orang tahu Babilon. Kerajaan purba yang tercatat dalam sejarah dengan pelbagai hikayat dan kisah. Aku sendiri paling kagum dengan Sejarah Taman Tergantung Babilon.
Aurat Nabi Adam a.s. itu dicipta dari tanah Babilon, kerana tempat tersebut merupakan tempat syahwat, dendam dan penipuan.

Hidup jangan meminta-minta. Allah mengurniakan kita tulang supaya kita berusaha. Kalau tidak masakan wujud bidalan 'tulang empat kerat'.
Tulang-temulang Nabi Adam dicipta dari tanah gunung, kerana gunung adalah kekuatan.

Hati yang kita miliki, jauhkan dari noda dan bersihkan dari titik-titik hitam. Hati adalah kunci ketakwaan manusia.
Hati Nabi Adam dicipta­ dari tanah syurga, maka hati merupakan tempat bertapaknya iman.

Bertindik ada tempatnya. Aku sangat ngeri ada yang sanggup bertindik lidah. Aku tak sanggup lah. Dan ramai yang menggunakan lidah yang dimiliki untuk menipu. Semua orang tak suka ditipu. Termasuklah penipu itu sendiri. Jadi kenapa masih menipu?
Lidah Nabi Adam dicipta dari tanah Thaif, kerana lidah adalah medium  pengucapan syahadat dan untuk berdoa kepada Allah Swt.

Allah Maha Besar. Allah Maha Mengetahui. Allah Maha Bijaksana. Sempurna sungguh cause and effect nya.


Tapi berapa ramaikah antara kita yang sedar semua ini?






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...