Sunday, April 17, 2011

Ayat Pengasih Dari Al-Quran

       

Di dalam setiap perhubungan, tak kiralah ~ bercinta, bertunang, berkahwin mesti ada pasang surutnya. Bila tengah pasang tu memang best tapi time tengah surut tu hai..zahir tak terucap rasanya...... Kadang-kadang ada orang yang buntu akal, tak tau nak ikhtiar macamana ambil jalan singkat dengan pergi jumpa bomoh.

         
           Kalau dah jumpa bomoh ni, apalagi ceritanya..mantera semerah padi la yang banyak. Duit pun habis banyak. Jampi ntah hapa-hapa minyak.... *walaupun tak semua tapi majoriti bomoh memang guna cara ni kan*... Pengerasnya lagi... Dengan kemenyan yang berasap-asap tapi peratus keberkesananya belum tentu. Kan?


       Okey...sebenarnya dalam Al-Quran pun ada macam-macam ayat yang membantu kita untuk memulihkan hubungan kasih sayang ni ~ terutamanya antara suami dan isteri juga ibu-bapa dan anak-anak. Kalau dah dijelaskan dalam Al-Quran, maka tiadalah keraguan kan untuk kita amalkan. Ayat-ayat ni orang tua-tua tau lah, sebab tu kalau kita tengok kebanyakan orang-orang lama ni hubungan diorang kekal. Jarang lah nak berpisah kecuali ada lah segelintir kecil. Ayat-ayat ni pun sesuai banget untuk dibaca oleh kaum ibu-bapa untuk anak-anak supaya anak-anak kita jadi lebih hormat dan mendengar kata. Insya Allah.


Antara ayat yang sesuai dibaca ialah ~
Ayat dari Surah Yusuf : 4 dan Surah Thaaha : 39



Surah Yusuf : 4

 
Ayat 4 Surah Yusuf

Maksudnya : Ingatlah ketika Yusuf (a.s) berkata kepada ayahnya "Wahai ayahku, sesungguhnya aku melihat sebelas bintang, matahari dan bulan yang kelihatan semuanya sujud kepadaku"


Lepas tu sambung dengan Surah Thaaha : 39

Ayat 39 Surah Thaaha

Maksudnya : Dan Aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariKu, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanKu.


          Amalkan la membacanya setiap kali berjumpa dengan pasangan yang tersayang. Setiap kali bertemu baca je. Baca perlahan-lahan lah, tak payah kuat-kuat nanti dia dengar takut dia kata kita jampikan dia pulak. Kata lah tak bertemu, pun boleh baca. Ho my good...


          See... banyak kan pertolongan dari Allah sampaikan dalam bab-bab berkasih sayang pun Allah bagi panduan cuma kita je yang tak berapa nak sedar. Dan rahsia yang paling penting ialah...jeng, jeng, jenggg..... Bacalah 3x setiap kali lepas solat, jadikan ia sebagai doa. Istiqamah. Mudah-mudahan kasih sayang akan bertambah utuh dan berkekalan sampai ke akhir nyawa. Amin.



~ Barangsiapa yang tidak mengasihi, maka dia tidak dikasihi ~




   


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...