Sunday, May 1, 2011

Rindu Pada Kenangan


*Kali ini aku nak emo sikit. Ceh*


Sejak dua tiga hari lepas hati disapa rindu yang teramat sangat pada kenangan-kenangan yang lalu. Tak tahu kenapa...mungkin kerana perubahan usia. Mungkin juga disebabkan hidup yang putarannya seperti roda.

Ayah. Insan yang memang sentiasa aku rindukan setiap saat dan ketika. Tapi kali ini rindu itu datang berlebih-lebih pula. Bezanya kalau dulu aku rindukan ayah, airmata ini pasti jatuh berlinang-linang...kini kumampu bertahan. Itulah, mungkin kerana usia yang kian bertambah barangkali. Tenanglah wahai hati, semoga ayahku bahagia di dunia sana.

Ummi. Sehingga kini aku masih rindu untuk berada di dalam dakapannya walaupun aku sudah menjawat gelaran yang sama sepertinya. Memeluk permata-permataku, mengingatkan aku betapa kasih ibu tidak ternilai langsung walau dibalas dengan nyawa sekalipun. Dan seperti insan-insan lain, aku sentiasa rindukan ibuku...tidak pernah tidak walau sedetik pun.

Kenangan. Ini pun satu...kebelakangan ini aku jadi rindu pada kenangan-kenangan lalu. Berlasak-lasak bersama abang-abangku, kadangkala agak girlish juga bila bersama kakakku yang satu...dan dengan adik-adikku. Rindu pada gurauan mesra dan gelak tawa yang menghiasi teratak kecil kami. Bahagia walaupun tak berada tapi mewah dengan kasih sayang. Ya aku sangat rindu.

Musim berubah....pantas. Tak sedarpun masa berlalu begitu cepat. Aku turut berubah. Tak banyak, sikit. Tetap ada perubahan. Telah lama aku tinggalkan segala-galanya yang menjadi milikku dulu demi kehidupan yang ku miliki kini. Jujurnya sangat membahagiakan walau ada ketikanya ombak dan badai malah tsunami pun pernah datang menduga.

Di saat menatap ke dalam mata dua insan kecil yang dianugerahkan Ilahi ini, kerinduan pada zaman yang masih tiada dosa dulu semakin menggamit. Alangkah bertuahnya menjadi kanak-kanak kerana di saat itu tiada catatan kiri atau kanan. Tiada masalah dan tiada beban. Sentiasa ada ayah dan ibu menjadi teman. Namun itu semua hanya kenangan kann..

Dan aku rasa, yes why not... Aku rindukan kenangan kerana dengan kenangan, aku yakin dapat membentuk masa depan. Kenangan yang terindah aku jadikan panduan. Yang tak berapa nak indah tu aku simpankan, buat sempadan.

Supaya dapat aku fikirkan kembali.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...