Tuesday, May 3, 2011

Dendam yang Terindah


Awal pagi tadi aku baca blog Me Inside Out~Safiyyah. Baru je aku terjumpa Me Inside Out ni...dah jumpa terus addict nak baca. Aku sangat suka....biar aku simpan sendiri kenapa aku suka. Dan yang paling best *yang ni tak pe aku cakap, haha* dia ni misteri sebab takde la dia tunjuk dia siapa, gambar pun tak de..

Eh, aku ada ke? Hhehee.... (",)

Ceritanya pasal kawan. Sahabat. Rakan. Pal. Apa-apa je. Terasa juga sebab pernah terjadi dulu. Malas nak huraikan panjang-panjang....sebab benda dah berlalu dan keadaan dah tak sama macam dulu.

Masih teringat lagi bagaimana rasanya bila kawan-kawan terdekat, tiba-tiba menjauhkan diri. Kita tak tahu pun kenapa dan apa puncanya, tup-tup dah jadi pulau. Siap ada kawan-kawan sampingan lagi yang tolong besarkan pulau tu. Dan serius sampai sekarang aku tertanya-tanya sendiri kenapa. Sampai sekarang masih tak tahu jawapan dan aku tak mahu tahu pun sebenarnya sekarang. Kalau dulu ya, memang aku nak sangat tahu tapi sesuai peredaran masa, aku dah tak mahu ambil tahu. Yang lepas biarlah lepas.

Kenapa ya.
Sebab bagi aku, kalau pun pulau tu terbentuk atas kesalahan aku, aku harap mereka sudah memaafkan aku. Kalau tak dulu, mungkin sekarang mereka boleh maafkan sebab masing-masing dah berusia dan boleh berfikir. Tapi bagi aku lah waktu tu, jangan buat pulau boleh tak? Just tell me what's wrong and aku akan cuba perbaiki diri, mana-mana yang mereka tak suka. Walaupun kita semua tahu kita tak boleh puaskan hati semua orang. Kan.

Dan aku pula, waktu itu walaupun aku rasa mereka yang bersalah *biasalah waktu-waktu begini semua saling menyalahkan*, sebenarnya aku dah lama maafkan mereka walau hati aku sangat terluka. Dalam betul lukanya waktu itu. Ceh. Tapi aku tak pernah simpan dendam sikit pun. Aku tetap senyum dan cuba-cuba menegur tapi pulau nampaknya semakin jauh dari daratan.

Tak apalah.
Dan aku tetap mencuba untuk menambak semula pulau itu walau sangat susah pada waktu itu. Sampailah pengajian kami berakhir. Dan aku masih gagal menyatukan semula pulau yang terbentuk. Aku pasrah.

Ya Allah kalau salah tingkahku pada mereka, Kau bukakan lah pintu hati mereka untuk memaafkanku. Dan kiranya ini semua terjadi kerana mereka sendiri, aku telah lama memaafkan mereka.

Tahun-tahun berlalu.
Kami bertemu semula dalam keadaan yang berbeza. Cerita lama langsung tidak terungkap tapi aku berharap mereka juga sudah melupakan apa yang berlaku, sama seperti aku. Tiada dendam, dan maafkan saja.

Kerana kemaafan adalah dendam yang terindah.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...