Friday, May 6, 2011

Sekadar Aku Bersuara

Aku = Saya
Aku + Kamu = Kita
Aku + Dia = Kami
Dia + Kamu = Mereka
Kita + Kami + Mereka = Manusia.
Aku = Manusia
(",)
*penaakulan mantik lah sangat*

Aku adalah manusia. Makhluk yang paling mulia. Diciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Itu firman Allah yang pasti. Maka aku adalah yang terbaik. Sama dengan kamu, dia dan mereka.

Aku berjanji itu dan ini kepada Maha Pencipta sebelum lahirnya aku ke bumi ini, namun tepatkah aku pada janji?

Allah memberikan padaku nikmat dan ujian. Wajibnya aku bersyukur pada nikmat, sabar dan redha dengan ujian namun begitukah aku... Bersyukurkah? Bersabar dan redhakah?

*see...batu pun tahu bersyukur dan bersujud. Aku?*

Allah mengurniakan akal dan fikiran untuk manusia berfikir. Di manakah letaknya akal dan fikiran sekiranya tidak dapat membezakan yang hak dan batil?

Allah menegaskan sebaik-baik manusia di sisiNya ialah yang beramal dan bertakwa. Siapakah pula kita untuk membandingkan paras dan rupa, darjat dan harta?

Aku sentiasa ingin tahu tentang masa depan supaya senang membuat perancangan. Adakah aku akan terus bernafas selama mana yang aku harapkan?

Aku sering mengharapkan kebaikan dibalas kebaikan, namun aku sedar sebenarnya amat sukar mencari keikhlasan dalam perbuatan. Ke manakah hilangnya ia?

Aku mendambakan kepergianku nanti ke alam sana, diiringi doa yang tiada kesudahan tanda ingatan dan kasih sayang. Namun adakah aku layak untuk menerima ganjaran yang berlanjutan itu sedang hati tidak mempersiapkan diri ke arah itu..?

Aku mengatakan tidak perlukan nama dan sanjung puja, tapi benarkah begitu andai hakikatnya apa yang kubuat sememangnya menjurus untuk mencipta nama dan untuk disanjung, dipuja-puja?

Aku arif sebagai wanita, menghias diri dan rupa adalah untuk tatapan insan bergelar suami-raja di hati sahaja namun mengapa dikala berpergian masih berdandan lawa dan berwangi-wangian?

Aku tahu sebagai suami halal untuk melihat keindahan insan bergelar isteri-suri di hati walau tanpa seurat kain namun mengapakah mata masih nakal mengekor kelibat yang lain?

Aku mahu berubah dari begitu dan begini. Aku mahu benar-benar menjadi yang terbaik. Namun itu hanya ungkapan yang tidak disertakan perlakuan.



Aku = Manusia. Manusia memang begini sifatnya.
*monolog untuk diri sendiri*







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...