Saturday, May 28, 2011

Mix Blood



Dulu.
Aku suka sangat tengok orang yang cantik-cantik, kacak-kacak.
Selalu kagum.
"Wah lawanya dia ni........."
"Wah hensemnya dia tu....."
Lepas tu berangan.
"Kalau lah aku lawa macam dia......."
"Kalau lah dapat kawan dengan dia....."
Terlupa, setiap ciptaan Allah itu sempurna dan cantik (Kurang bersyukur dengan kurniaan Allah, kan?)

Lepas tu, sangat suka juga dekat orang-orang bijak pandai.
Kaum-kaum ini, memang lahir-lahir dah genius ke, atau diorang pun belajar juga?
Dan ada lah fakta-fakta yang berbunyi, genius ini baka. Oh betul?
Berangan lagi.
"Kalaulah genius dan bijak macam diorang ni...."
Terlupa lagi, Rasulullah dah pesan ~ Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad ~
( Cerdik tidak diwarisi, tetapi perlu dicari...)

Dan aku selalu berangan akan kombinasi cantik + cerdik.
Dan selalu juga dengar kata-kata macam ni..
"... Beruntungnya jadi orang kacukan, kan. Dah lah cantik, orang kata darah campur ni cerdik.." Oh ye ke....
Lepas tu, aku pun berangan berganda-ganda.
"Kalaulah anak-anak aku nanti mix-blood....." Hihihi....
Cuma waktu tu, berangan je lah. Mana terfikir pun nak kahwin dengan orang bukan Melayu.


Sekarang.
Dalam MyKid anak-anakku tertulis begini:
Keturunan : Darah campur. Kacukan. Mix-blood.
*Aku tipu. Mana ada macam tu dalam MyKid... *

Maka yang sering singgah di pendengaran
" Ohh...ikut Abi dia. Patutlah..." *Oiiittt.. Nampak sangat aku ni tak lawa. Sentap tau tau tauuu? Ngeee~~~*
(Excuse me, bukan itu faktor tunjangnya. Sebenarnya itu berkat Surah Yusuf!)
" Ohh pandainya...memang budak-budak mix-blood ni bijak-bijak, kan...?"
(Sekali lagi excuse me, itu pun bukan sebab utamanya.  Itu berkat Surah Luqman!)

 Allah Maha Kaya. Maha Mendengar. Dia memberikan aku nikmat ini sebagai ujian.  Dia menguji ku, sama ada aku berbangga dan bermegah-megah atau aku bersyukur dan berkongsi nikmat ini dengan yang lain. Oh !Terlupa nak kongsi yang ini, aku tambahkan lagi dengan bacaan Surah Anbia. Untuk hati dan kelakuan. Ada berkatnya di situ.


Alhamdulillah.
Dengan ujian dan nikmat ini, aku mahu mengenalMu dengan lebih jauh.
Terima kasih Ya Allah.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...