Thursday, December 30, 2010

Semangat Untuk Dikongsi

                                                         *Mr. Google*



          Sebagai manusia, bila Allah swt datangkan ujian kadang-kala kita rasa  tak cukup kuat untuk menghadapinya. Kita kalah dengan kelemahan sendiri. Beban tak tertanggung. Putus asa, putus harapan. Hilang semangat. Sensitif dan rendah diri, rasa macam tak tercapai matlamat hidup. Biasa-biasa, tak cantik dan tak istimewa. Aku tergolong dalam kumpulan ni. Bila nak cari balik kekuatan sendiri, aku rasa payah sangat. Sampailah aku terjumpa dengan satu artikel yang aku tak dapat tentukan siapa pengarangnya, menyatakan betapa setiap kelemahan tu ada kekuatan yang bersandar disebaliknya. Aku berkenan sangat dengan butiran yang terkandung di dalam artikel tu, yang menyatakan betapa ALLAH swt menjadikan setiap wanita itu sangat istimewa. Terasa semangat dan kekuatan tu datang balik, macam ditiup-tiup...Ini yang aku pegang sebagai perisai di hati.. (",)

* memberinya bahu yang cukup kuat untuk menopang dunia, namun cukup lembut untuk memberikan kenyamanan; kekuatan dari dalam supaya mampu melahirkan anak..hehe ( kaum Adam bulehh? ) dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya.
* memberinya kekerasan agar tetap tegar ketika orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh
* memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya
* memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya yang kegagalan dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya
* memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tapi kadang-kadang menguji kekuatan dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suami tanpa ragu-ragu
*memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila-bila diperlukan. Lelaki susah nak menangis dan berairmata, tapi bagi aku sesekali kalau  lelaki nangis pun apa salahnya, itu pemberian Allah.

          Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ditampilkan atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itu lah pintu hatinya, tempat di mana cinta itu ada.
Semaikanlah kekuatan dan semangat ini pada setiap wanita yang anda kenali kerana ia akan menambah harga diri ciptaan Allah swt yang terindah, iaitu wanita!


Hmmmm.... aku percaya !






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...