Friday, September 6, 2013

Doa Dimurahkan Rezeki



Rezeki Allah swt teramatlah luas untuk sekalian makhluknya. Diberikan selautan dakwat untuk kita senaraikan nikmat dan rezeki dari Allah, pun tak pernah akan cukup. Allah Maha Besar, Allah Maha Pemurah.

Antara mahu dengan tak mahu je, kita perlu berusaha untuk mencari nikmat dan rezeki yang Allah turunkan. Duduk saja-saja sambil mengharap rezeki datang bergolek, memang tak jadi apa. Dah ada para cendakiawan (atau cendiakawan? Aku konfius) dan alim-ulama yang berpesan pada Usaha, Doa dan Tawakkal.

Banyak doa dari dalam kitab suci Al-Quran yang dijadikan amalan supaya dimurahkan rezeki. Antara ayat yang familiar ialah ayat dari surah Al-Talaq. Kita lebih mengenali ayat ni dengan nama Ayat Seribu Dinar.



Surah Al-Talaq : 2-3
Maksudnya : Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya, Allah melaksanakan urusan yang dikehendakinya. Sesungguhnya, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.

Amalkan membaca ayat ini dengan ikhlas tiga kali selepas setiap solat lima waktu, InsyaAllah- Allah akan memurahkan rezeki kita dan dicukupkan kemuliaan untuk kita dunia akhirat, Aamiin Ya Rabb.



Ada lagi beberapa potong ayat yang boleh dijadikan amalan doa seharian yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Alang-alang dah baca Ayat Seribu Dinar, tambahlah lagi dengan doa ni.

Maksudnya : Ya Allah, cukupkanlah aku dengan rezeki yang Engkau halalkan (hingga aku terhindar dari apa yang Engkau haramkan). Kurniakanlah padaku anugerahMu (hingga aku tidak meminta) kepada selainMu.


Selain dari itu juga, jangan sesekali lupa mendoakan kesejahteraan untuk kedua ibu bapa, kerana di situlah letaknya berkat doa merujuk kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

" Apabila seseorang hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya, nescaya terputuslah rezeki (Allah) daripadanya "

Hadis Riwayat Al-Hakim dan Ad-Dalaimi


Tahu tak, sebenarnya ada 8 pintu murah rezeki? 

#1- Jangan derhaka dengan ibu bapa
#2- Jangan bergaduh dengan saudara-mara
#3- Menunaikan Haji "Tidak akan papa kedana orang yang pergi menunaikan haji"
#4- Amalkan solat sunat Dhuha
#5- Jangan tidur selepas solat Subuh
#6- Selalu baca doa Al-Waqi'ah
#7- Rezeki ada dalam perkahwinan
#8- Rezeki ada pada anak "Semasa bayi lahir, 4 perkara ditetapkan antaranya ialah rezeki dan rezeki anak itu juga akan turun kepada ibu-bapanya"



Nampak tak...sebenarnya perbuatan kita, amalan kita, kebanyakannya berkait rapat dengan rezeki yang kita perolehi.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...