Sunday, December 9, 2012

Kalaulah Ayah Masih Ada...


Laju betul airmata ini turun. Dari petang tadi, hati sangat sayu dan sebak.
Macam-macam yang bertandang dalam benak fikiran.

Sungguh aku tak mampu untuk hadapi semua ujian ini. Dugaan ini terlalu berat untuk aku pikul sendirian. Tapi aku juga enggan melibatkan orang lain dalam kemelut jiwa ini.

***********************

Bertahun-tahun memendam rasa dan memujuk hati untuk bersabar....tapi sebagai manusia biasa, banyak manalah sangat sabar yang mampu aku pertahankan.

Saat-saat begini, aku sering terfikir kalaulah ayah masih ada...tidaklah begini jadinya pada hidup aku. Ayah ada untuk membantu. Ayah ada untuk dijadikan sumber rujukan. Ayah ada untuk aku berlindung. Ayah ada untuk mempertahankan aku dari disakiti. Ayah tempat bermanja yang abadi. Ayah yang selalu cuba memberikan yang terbaik. Ayah yang sentiasa ada bila aku hilang harapan. Ayah yang sentiasa mendorong aku untuk menjadi diri sendiri. Ayah akan sentiasa menyelesaikan segala kekusutan. Ayah ada untuk memimpin tanganku agar tak sesat dan tergelincir.

Tapi itu...semuanya sekiranya Ayah masih ada. 

Hakikatnya Ayah dah lama tiada. 

Aku sendiri sedar banyak kesalahan dalam pertimbangan hidup yang aku lakukan semenjak ketiadaan Ayah. 

"Ini" salah satunya.

Ayah memang tak pernah menentang segala pilihan dan keputusan aku, tapi aku pasti untuk pilihan 'ini', kalau Ayah masih ada, Ayah lah yang akan menjadi watak utama yang menentang. Ayah dah pernah kata, dalam hal-hal sebegini 'jangan'. Waktu Ayah masih ada, 'jangan' Ayah hanya pada orang lain, bukan pada aku kerana aku masih mentah dan belum erat mengenal dunia. Setelah Ayah tiada, aku jadi lupa pada 'jangan' tersebut. Lalu tersasar membuat tindakan kerana terlalu percaya pada hati yang remaja.

Kesannya, 'ini' yang aku hadapi sekarang. Baru aku tahu kenapa Ayah pernah kata macam tu dulu, walaupun bukan pada aku. Oh Ayah! Aku sangat tersiksa kerana melanggar 'jangan' Ayah. 
Kepada siapakah lagi aku hendak mengadu selain dari Allah... dan Ayah?


Ayah. Datanglah sekejap dalam mimpi anakndamu ini. Aku rindu pada wajah suci Ayah. Pada senyum manis Ayah.


Kasih Ibu membawa ke syurga. Kasih ayah membawa ke syurga. Tiada beza.


Al-Fatihah.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...