Friday, November 16, 2012

Biar Hati Berbicara





Terjaga dari tidur yang tidak lelap. Jam di telefon bimbit yang terletak di penjuru meja menunjukkan waktu 2.47 pagi.
Heba bingkas bangun. Tak semena-mena airmatanya jatuh, mengalir deras di pipi lembutnya yang bersih dan putih. Hatinya sebak, Fawwaz sudah beberapa hari tidak pulang ke rumah. Bukan perkara biasa, namun kali ini hatinya sedih sungguh.

Selesai sujud rakaat terakhir di sepertiga malam itu, Heba masih berteleku di kaki sejadah. Dia cuba untuk redha. Cuba untuk meyakini bahawa Allah merancang yang terbaik untuk dirinya, walau dia mendoakan sesuatu yang lain.

Dia tidak kesal, cuma terkilan. Dia cuba untuk merelakan, namun hati wanitanya mengatakan jangan. Dia mahu kebahagiaan untuk dirinya. Dia juga mahu Fawwaz bahagia. Dia mahu pergi dari Fawwaz, namun dia mahu Fawwaz kembali padanya. Segala macam perasaan saling bertukar, bercampur baur. Heba sendiri bingung.

Dia tahu, tak guna merayu untuk Fawwaz kembali andai hati Fawwaz bukan untuknya lagi. Di bibirnya mengucapkan rela untuk dilepaskan, namun hatinya mengatakan tidak. Walau dia tahu andainya dia tidak lagi menjadi bidadari Fawwaz di dunia ini, dia masih boleh meneruskan hidup tapi dia amat sedar situasi hidupnya tanpa Fawwaz nanti mungkin amat berbeza. Dia tahu, tapi dia masih buntu.

Sudah habis ikhtiar Heba memenangi hati Fawwaz selama ini. Sudah bergunung doa dipanjatkan, bermacam cara dilakukan namun hampa. Fawwaz masih berpaling. Puas Heba mencari salah diri. Sebolehnya dia tidak mahu menyalahkan Fawwaz di dalam hal ini.

Malam itu, Heba menangis semahunya. Menangis sendirian, tanpa teman. Hanya Allah tempat mengadu dan meluah perasaan. Heba mengharapkan petunjuk dari Yang Maha Kuasa untuk membuat keputusan. 
Di saat ini, sungguh dia kecewa. Di saat ini, hatinya pecah seribu luka. Menyiksa jiwa.


# Heba
Shubra, Egypt.
17 November 2012.

****************

"...If things are happening according to your wish, you are lucky.
But if they are not, you are very lucky
....because they are happening according to Allah's wish..."







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...