Sunday, January 20, 2013

Nikmat Dunia


Nak update tentang apakah kali ini.


Dulu nak dapat kolagen, harga bukan main mahal lagi. Seingat I, (dah I pulak...apa-apajelah kan..) sekotak kolagen harga tak kurang RM200, adalah dalam 12 sachet. Aturan makannya, 2 kali sehari. Habis tu kalau 12 bahagi 2, berapa harilah sangat dapat kolagen tu bertahan kan. 6 hari. Okey RM200 untuk 6 hari. Kesan minimum kita boleh nampak dari penggunaan kolagen ini adalah dalam masa sebulan. 
Wah. 
Tapi tak apalah..waktu tu, memang tak ada keinginan untuk berkolagen lagi.. Masih muda remaja (senyum).

Masa pun berlalu.

************************

Sekarang kita ada pure marine colagen, murah, mudah dan selamat. Halal terjamin. Ada gred, AA, AAA,  pelbagai warna. Putih, kuning, ungu dan hijau.  Nak rebus buat stok macam jelly, nak buat masker pakai sapu muka.. Macam-macam ada.

Aku buat kerabu. Terpulang nak namakan kerabu ni kerabu apa. Aku namakan dia Kerabu Mangga Kolagen Marine Asli. Nama glamer bukan main.

  • Bahan-bahan :
    -Sebiji mangga muda, hiris halus
    -Sebiji tomato, potong kecil
    -Sebiji bawang merah atau bawang besar saiz sederhana, hiris nipis
    -Rumpai laut yang direndam semalaman (agak-agak sendiiri banyak mana kita nak), potong lebih-kurang sama saiz dengan mangga tadi
    *Perahan tiga biji limau kasturi
    *Belacan sikit (saya letak dalam seinci)
    **Gaul belacan dengan air perahan limau 
    -Garam dan gula sikit (secukup rasa)

    Caranya :
    -Gaul semua dalam satu bekas. Siap.....
    *****Kalau suka boleh letak ikan bilis goreng atau udang kering.


    • p/s : Cili jangan lupa. Kalau suka pedas, letak cili padi. Hiris nipis-nipis. Macam aku tak suka pedas, letak cili merah yang tak pedas tu.



    Kena pulak hari buat kerabu ni, pekasam yang aku kirim pun sampai. Apalagi, kerabu dengan pekasam goreng, dengan nasi putih panas-panas. Memang tak nampak lauk lain dah. Sup ayam dengan sayur goreng atas meja, anak-anak dengan Abi diorang jelah yang makan.


    Eh? Blog ni dah cerita pasal makan pula kan. 


    Nikmat dunia semata.





    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...