Sunday, October 20, 2013

Burung Di Tangan


Syukur.

Tak, ini bukan nama orang. Ini adalah syukur yang berlawanan dengan kufur (boleh ke explain macam tu?)

Dah lama I nak tulis pasal ni, tapi tertangguh-tangguh. Malas nak mengarang sebenarnya. Okey gaya bahasa untuk penulisan kali ni mungkin berbeza dengan gaya yang sebelumnya. Mungkin agak kasar sikit, dan mungkin ada part-part yang agak lembut sikit, lepastu mungkin ada yang berkias-kias gaya prosa Melayu Klasik sikit... ha ha ha. Ntahapahapa.


A Bird in the Hand is Worth Two in the Bush - biasa dengar, kan?


Gambar google.

Comel betul burung ni. 

Ingat lagi dulu-dulu-dulu-dulu zaman belum akil baligh, I ada penyakit (lah sangat) tak boleh tengok benda kecil-comel. Tak tahu lah kenapa, mungkin sebab tengok tv banyak sangat kot walaupun arwah ayah tak bagi (errr..kantoi) I terpengaruh dengan cerita-cerita fantasi. Salah satunya, I jadi geram bila nampak ada sarang burung, nescaya I akan panjat pokok tu (kahkahkah, selalu kena jerit dengan Ummi, dah macam jantan katanya!). Kalau ada baby burung dalam sarang tu, I akan ambil sarang burung tu, senyap-senyap bawa masuk rumah. Konon-konon mahu bela anak burung yang masih togel belum tumbuh bulu lagi tu. Simpan sampai 2-3 hari, lepastu tengok-tengok dah mati sebab kena hurung dengan semut. Oh, sangat rasa bersalah, tahu? Tapi tak serik-serik, buat lagi perangai serupa itu sehinggalah menjangkau 2-3 kali kematian.
Ampunkan kezalimanku Ya Allah.

Eh kenapa I cerita pasal kejahilan I dulu ni? Cerita dah keluar topik.

Sambung balik.
"Better to have something that is certain than take a risk to get more, where you might lose everything"

Itu laaaaaah salah satu cara bersyukur.

Hidup kita ni jangan suka membandingkan rezeki yang kita miliki dengan orang lain. Apa yang kita dapat, itulah yang terbaik buat kita- pada masa, waktu dan ketika itu. Bersyukur, dan berusaha lagi. Kalau dah berusaha banyak pun, masih setakat itu juga, maka usaha lagi. Gandakan usaha  dari hari ke hari - dalam bahasa kasar yang Ani cakap pada Abang Jamil - begitulah seterusnya setiap hari sampailah Abang Jamil mampus. Kahkahkah.

I ada kenal orang-orang yang kerjanya asyiklah mengeluh dan bersungut. I nak share satu cerita, terjadi di kalangan orang yang dekat dengan I, yang mana betul-betul buat I terfikir, betapa perlunya kita semua bersyukur. Dan ambil iktibar dari idiom burung di tangan tu.

Kisah benar, cuma nama je tak benar. I tukar bagi jadi sedap sikit.

Elizabeth (hambik, mentang-mentang idiom dalam Bahasa Inggeris, terus nama minah salleh you!) selalu mengadu pada I, betapa sedih kehidupannya, dan membezakan betapa beruntungnya kawan-kawan yang lain. Kenapa pula macam tu kan. I bagitahu dia, jangan membezakan nasib kita dengan orang lain. Rezeki masing-masing tak sama. Kalau kita tengok kelebihan orang, memang kita tak akan pernah cukup.

Sia-sia belajar tinggi-tinggi tapi lepas kahwin, duduk rumah jaga anak-anak. Pejabatnya di dapur, dan pagi-pagi tak merasa bersarapan dengan teman sepejabat sebelum masuk kerja. Rugi, tak manfaatkan ilmu yang dipelajari sewaktu di universiti dahulu. Tiada pendapatan sendiri, hanya bergantung pada nafkah daripada suami. Makanya I katakan kembali, Elizabeth, come-on, sebenarnya kamulah yang sangat beruntung, tahu? Tak semua ibu dan isteri yang berpeluang menjaga suami dan anak sendiri sepenuh masa. Cuba tanya berapa ramai yang mahu berada di tempat kamu, tetapi kerana mahu menolong suami menampung perbelanjaan rumahtangga, dikorbankan masa 5 hari seminggu berhempas-pulas di kejauhan dari keluarga dan hanya ada 2 hari bersama-sama.

Ya, tahu, ujarnya. Tapi pengorbanan sebegitu, kamu semua dapat ganjarannya bukan? Setiap 25hb akaun kamu terisi. Aku? Hanya mengharap pemberian suami. Dan setiap orang masing-masing memandu kereta yang fancy-fancy. Aku? Hanya kereta buruk pemberian suami inilah yang aku guna menghantar-mengambil anak ke sekolah, ke pasar, ke klinik. Dan semua dari kamu masing-masing ada rumah atas nama sendiri. Aku? Hanya menumpang di rumah suami. Stress, tahu? Aku mahu duit sendiri, kereta sendiri dan rumah sendiri. 

I diam, cuba menghadam. Bagi I, dah ok sangat macam Elizabeth tu. Tak payah kerja, tapi setiap bulan dapat duit dari suami. Dapat kereta lagi, free, tak payah fikir nak bayar loan dekat bank setiap bulan. Kereta buruk katanya? Buruk ke hapa, Wald kot! Rumah? Walaupun agak old-skool sikit, tapi banglo! 

Dan tak lama lepas tu, kami lost-contact. I percaya, Elizabeth sekeluarga sudah ke luar negara memandangkan tugas suaminya yang memerlukan mereka kerap berpindah. Sebenarnya suami Elizabeth memang seorang yang berada dan berkemampuan. Tapi Elizabeth ni dok merungut-rungut juga. Tak faham lah manusia. Banyak betul mahunya.

*****************************

9 bulan berlalu.

Baru-baru ni, I terserempak dengan Elizabeth di sebuah pasaraya. Elizabeth berubah gaya, makin cantik tapi ada kelesuan di matanya. I bertanyakan khabarnya, dan ke mana menghilang 9 bulan lamanya.

Elizabeth pun bercerita. Bukan ke luar negara, tapi dia sedang berusaha membina kehidupan sendirian yang diangankan. Rungutan demi rungutan, akhirnya Elizabeth 'berjaya' mengejar impian untuk memiliki kerjaya, kereta dan harta.

Alhamdulillah, jadi tercapailah cita-cita kamu ya?

Elizabeth tunduk.
Belum, aku masih mencari kerja, tiada kereta dan tinggal di bilik sewa.
Dan aku sudah tidak punya keluarga.
Aku dah tak punya apa-apa.


Matanya berkaca. Dan kaca-kaca itu berderaian di pipinya.



Surah Ibrahim : 7


Dan ingatlah ketika Rabb-mu berfirman, barang siapa yang bersyukur maka akan Aku tambahkan lagi (nikmat) dan barangsiapa yang kufur (ingkar) maka (ketahuilah) azabKu amatlah pedih



I telan air liur. Dan-dan rasa pening.


Ya Allah, jadikanlah kami sebagai hambaMu yang sentiasa bersyukur. Dan jauhkanlah kami dari sifat kufur.
Aamiin Ya Rabbal 'Alamin.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...