Wednesday, October 26, 2011

I am Married and Deep In Love. Don't You Get It?


Aku sungguh tak berapa gemar nak menjawab soalan yang begini.
Sebab bagi aku tak perlu pun aku jawab, dan tak perlu pun aku disoal.

"Macamana awak kenal suami awak?"
"Jauhnya beza umur awak dengan suami awak ya...?"
"Kenapa awak kahwin dengan dia?"
"Ada gaduh-gaduh tak?"
...........perlu ke?

Lagi menjengkelkan bila aku dapat soalan yang macam ini.
"Kau isteri yang baik ya...?"
"Kau bahagia dengan dia?"
..........patut ke??

          Bagi aku senang je. Jodoh itu kan subjektif ~ penentunya ialah Yang Di Atas Sana. Bagaimana kita jatuh cinta juga, bukan kuasa kita untuk merencanakannya. Kalau kita berusaha segigih mana pun untuk memiliki sesuatu, namun jika sesuatu itu bukan hak kita, maka kita tidak akan memilikinya. Larilah sejauh mana pun, jika itu yang tertulis untuk kita, bagaimana lagi mahu menghindarnya.
          Susah atau tidak, sudah namanya perkahwinan. Perkahwinan itu perkongsian. Saling melengkapi, memberi dan menerima. Menyayangi dan memahami. Berkongsi dan membina kehidupan bersama. Berkongsi suka dan duka, berkongsi rasa dan jiwa. Dan tentulah berkongsi bilik dan tempat tidur, berkongsi bantal dan selimut (hehe..)
          Jauh dekatnya beza usia, bukan penentu keserasian. Usia juga bukan faktor untuk jatuh cinta. Bukan nilai tambah kebahagiaan. Itu hanya angka yang kita bawa. Macam satu iklan yang sebut macam ini.. " Usia? Hanya pada angka. Bukan pada rupa..." Haha.. Saya suka, saya suka. Ok, sebenarnya aku rasa bertuah dengan perbezaan usia yang ketara antara aku dan suamiku. Ramai juga kawan-kawan aku yang suaminya lebih berusia 3 ke 8 tahun. Tapi macam aku yang ganda bertahun-tahun, ada? Tak ada kan....(agaknya lah)
           Persoalan yang tidak akan dapat dijawab oleh sesiapa pun ialah tentang kenapa dia ~ pasangan ~ itu yang menjadi pilihan. Apakah hak kita sebagai insan untuk memilih? Ya kita merancang, tapi siapa penentunya? Kita memberi cadangan, tapi siapakah yang meluluskannya? Sekuat mana pun kita berdoa, seingin mana pun kita berhajat, jika tiada Kun Fa Ya Kun dari Ilahi, maka ia tidak akan terjadi.
           "Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka Dia menyayangimu. Bila Allah lambat makbulkan doamu maka Dia ingin mengujimu. Bila Allah tidak memakbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Sentiasalah redha dalam apa jua keadaan pun, kerana kasih sayang Allah swt itu mendahului kemurkaanNya"
      ......dan sememangnya Allah Maha Mengetahui yang terbaik untuk hambanya. Kenapa, siapa dan bagaimana atau apa, janganlah dipersoalkan. Dia mengaturkan sesuatu kerana Dia Maha Tahu. Jangan sesekali disangkal. 
          Tentulah sebagai isteri, aku selalu juga tertanya-tanya adakah aku isteri yang baik untuk suamiku yang tercinta. Dan rasanya bukan aku seorang saja yang terfikir begini, kebanyakan isteri pun semuanya begitu kan. Persoalan ini sering menziarahi pemikiran. Banyak perbezaannya sebelum dan selepas berkahwin. Aku dan suamiku tidak bercinta sebelum berkahwin. Bertunang dalam jangkamasa yang singkat, tak sampai pun sebulan, dan berkahwin. Bercinta selepas kahwin. Berkat dan nikmat di situ. Dan pastilah banyak perkara yang kami tidak tahu mengenai diri pasangan masing-masing. Sebab itulah sampai sekarang, kami masih hangat bercinta (Ewah). Bagi aku, perkahwinan ibarat pelayaran. Samada sampai ke pelabuhan, atau karam di tengah lautan. Semua orang mahukan pelayaran yang sampai ke pelabuhan. Andainya karam, itu bukan kemahuan fikiran.
          Ucapan maaf itu, bagi aku sangat perlu. Kalau malu nak minta maaf secara berdepan, banyak cara lain yang boleh dibuat. Sms, mms..tulis surat cinta, bagi kad...awww romantik juga. Jarang orang buat, kan. Penting untuk tidak menggunakan orang ketiga sebagai pengantara, kerana ia selalunya memburukkan  keadaan. Perkahwinan adalah ikatan antara dua insan, bukan untuk dikongsi.
          Sedangkan lidah yang berada di dalam mulut pun boleh tergigit, inikan pula suami~isteri. Ada ke suami isteri dalam dunia ini yang tak pernah bergaduh-gaduh manja? Perkara biasa lah jika sesekali berselisih pendapat, kan. Aku selalu berharap dapat buat yang terbaik untuk insan yang bernama suami. Tapi kita tak dapat mengelak dari pertelingkahan, kadang-kadang sebab isu yang kecil atau hal orang lain pun boleh membawa masalah. Di sinilah pentingnya komunikasi dua hala ~ untuk memikirkan dan membuat keputusan yang paling baik.
         
          Dan paling penting ialah terima pasangan seadanya. Cintailah dia sepenuhnya. Kelebihan untuk disyukuri, kekurangan untuk diredhai. Itu yang terbaik dan di situlah letaknya bahagia.

Maka cukup-cukuplah mengungkit tentang usia, kisah cinta dan perkahwinan aku dan bahagia atau tidaknya perkahwinan kami. Kerana, Yes I am Young, Married and Deep in Love. Don't you get it?


~ Eeppss... Young lah sangat :p ~

* Entry ni macam kaunseling perkahwinan pun ada, kan..?*







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...