Saturday, October 15, 2011

Hukum Karma

*Tajuk di atas tiada kena mengena dengan lagu rock itu*


Dulu-dulu masa zaman sekolah rendah, cikgu ajar macam ni.

"Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali".
Makanya aku tertanya-tanya sendiri dalam hati, buat jahat jangan sekali? Apakah itu? Kena banyak kali lah? Memang serius aku tak faham, maklumlah kanak-kanak pun namanya.


Dah besar sikit, barulah aku faham maknanya.
 Dan aku rasa patut tukar jadi macam ini...

"Buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sesekali pun...".
Barulah terang dan jelas maksudnya. Kan begitu?


Semenjak kebelakangan ini, aku makin percaya pada karma. Setiap perbuatan pasti ada balasannya.
Mengambil contoh dari peribahasa itulah, buat baik dibalas baik sudah tentu buat jahat dibalas dengan perbuatan yang setimpal. 

Bukan aku mendoakan sesuatu yang tidak baik, tetapi apa yang terjadi memang benar-benar membuatkan aku menginsafi bahawa kuasa ALLAH itu jangan dipersoalkan. Dia Maha Mengetahui apa yang kita fikirkan, dan Maha Arif pada apa yang terdetik walau sebesar zarah pun di ruang hati setiap insan.

Apa yang kita lakukan, apa yang kita tuturkan, apa yang kita niatkan, baik atau buruk, mulia atau zalim... semuanya pasti ada karma selepasnya. 
Dan ya, ini betul-betul kejadian. Bukan chobaannn.....


~ Hukum Karma, bukan kurma, bukan juga KamaSutra ~






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...