Tuesday, September 6, 2011

Aku Seadanya



Terimalah seseorang itu seadanya. Kelebihannya untuk disyukuri, kekurangannya untuk diredhai.

Aku jumpa kata-kata ini dari FB seorang kawan. Memang menusuk ke kalbu.

Indeed.

Kadang-kadang kita terlupa dengan rahsia yang Allah beri. Kelebihan kita jadikan bahan untuk riak dan takbur. Kekurangan kita jadikan bahan kejian dan cemuhan. Kita lupa, sempurna sangatkah kita?

Aku. Banyak kekurangan sungguh dalam diri ini. Alhamdulillah kekurangan-kekurangan ini ada kalanya menjadi kekuatan untuk aku terus berdiri di bumi Allah ini.

Asalkan aku bersyukur dan tidak kufur akan nikmat yang Allah swt beri, aku yakin di situlah terletaknya bahagia.

"Barangsiapa yang bersyukur akan nikmatKu, nescaya akan Ku tambahkan lagi nikmat ke atasnya. Namun barangsiapa yang kufur dan ingkar atas nikmatKu, maka azabKu amatlah pedih" 
 ~Al-Quran~

Aku belajar untuk redha dan tidak mengeluh. Aku sentiasa bukakan hati untuk bersedia menerima kebaikan dan keburukan, kelebihan dan kekurangan. Aku sentiasa percaya setiap kejadian ~ pahit atau manis pasti ada hikmah yang terselindung.

Aku juga tahu, aku bukan sesiapa yang istimewa. Aku manusia biasa yang tidak lari dari membuat salah dan silap. Aku manusia biasa yang seperti manusia biasa yang lainnya, yang dianugerahi kelebihan dan kekurangan. Manusia biasa yang mempunyai insan istimewa di hatinya.

Dan aku mahu insan teristimewa di hatiku, menganggap aku seorang yang istimewa juga di hatinya. Kerana dia istimewa bagiku. Tempatku yang paling bahagia adalah di sisinya. Bahagiakah dia di sisiku?

Aku menerimanya seadanya. Maka aku juga mengharapkan dia menerimaku seadanya.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...